Det man treffer når man logger inn på http://www.facebook.com/ er en blå-tonete side. Den øverste linjen er mørkeblå med logoen til facebook i hvite bokstaver. På den høyre siden av logoen er det man logger inn med e-post og passord. Resten av siden er lyseblå. På venstreside er det et bilde av jordkloden. Der er det mellom de forskjellige verdensdelene streker som leder til noen mennesker. På høyre side kan man bli bruker og medlem på facebook ved å fylle inn navn, e-post og passordet du vil bruke.
Logger man på http://www.nettby.no/ blir man truffet av litt andre ting. Det første man ser er reklame for cubus og pircinger og en link videre ti VG sin nettside http://www.vg.no/. Det er ferer reportasjer nedover siden og bilde av brukere av nettby. På venstre side logger man seg inn, og under den kan man bli medlem, eller flytte inn.
Det første jeg tenker når jeg ser nettby er at det virker rotete og vanskelig å finne frem. Reklamen trekker fokuset bort fra innlogging og fargene står ikke bra sammen.
Facebook har en lett og oversiktelig fremside. Du forstår hvor du skal logge inn, det er lett å bli medlem og den appellerer til alle brukere.
Målgruppen er nok veldig forskjellige for de to nettsamfunnene. På facebook kjører de det ganske ”safe” med lyse farger og enkelt å finne frem og enkelt å bli medlem. Både de som er flinke med data og de litt mindre flinke er velkommen til facebook. På nettby føler du at det kanskje er mer de yngre som skal være medlemmer. De har linker til andre sider, artikler om filmer, hunder og undertøy. Dette begrenser antall brukere, de fleste vil ha det lett og oversiktelig.
På facebook ser du jordkloden med menneskene som ”har kontakt med hverandre”. Du kan holde kontakt med gamle og nye venner, uansett hvor de bor. Mens nettby har mer fokus på dette med å bli kjent med nye mennesker.
To veldig forskjellige nettsteder, men begge har mange brukere. Den ene er på verdensbasis(facebook) og den andre er i Norge(nettby).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar